Rabu, 9 Mei 2012

hari ibu

bulan mei mmg terkenal dengan sambutan hari ibu...wah...best kan bagi yang bergelar ibu...macam aku jugak...sgtla seronok apabila bergelar ibu..nikmat hidup yang dikurniakan Allah buat umat-Nya bergelar wanita.

sebenarnya dan sepatutnya kita menganggap hari2 adalah hari ibu..ini kerana ibu patutla disanjung tinggi. aku percaya mana2 agama pun menitikberatkan kasih kepada ibu masing2. Setiap hari melihat wajah ibu juga akan memberikan impak yang besar dalam hati kita. Kasihnya kepada kita, membesarkan kita dari dalam kandungan dia lagi. Diusap-usapnya perut sewaktu kita berada dalam kandungan lagi. Mendoakan agar yang dilahirkan ini selamat dan sempurna. Membisik-bisikkan ayat-ayat suci untuk anak yang berada dalam kandungan lagi. Itulah hebatnya kasih sayang seorang ibu terhadap anak-anaknya.

Menginjak usia dan apabila kita bergelar seorang ibu..kita akan terasa begitu bermaknanya seorang ibu dalam kehidupan kita. Tanpa ibu, tanpa kita. Tanpa ayah tiada kita. Aku juga turut berpesan kepada anakku supaya sentiasa mengingati ibu bapa semasa dia masih hidup lagi. Hargailah pengorbanan seorang ibu dan jangan sesekali mengguriskan perasaan mereka hanya kerana sedikit perlakuan dan tindakan kita. Jaga tutur kata sewaktu bercakap dengan ibu bapa. 

Jangan terlalu ikut perasaan hanya untuk menegakkan yang salah.
Itulah yang aku selalu pesankan kepada anakku agar dia tidak lupa diri. Bila susah, ibulah tempat kita mengadu. Bila senang jangan lupa akan jasa ibu bapa walaupun mereka tidak pernah meminta itu dan ini daripada anak-anak tapi cukuplah dengan menggembirakan hati mereka.

Jangan membuatkan ibu tertunggu-tunggu panggilan daripada seorang anak. Cukup dengan bertanya khabar,cukup dengan memanggil ibu untuk sekali sehari.

Aku juga mengakui, kadang-kadang kita akan resah jika tidak melihat wajah ibu. Kadang-kadang kesibukkan waktu menyebabkan aku terleka seketika untuk melihat emak aku. Resahnya hati, Allah sahaja yang tahu. Bila tidak dapat menjengahnya pada waktu siang, aku akan bersantai pada waktu malam. Alhamdulillah kerana aku tinggal berhampiran dengan rumah emak. Tidak timbul masalah untuk aku berjumpa dengan emak dan ayah setiap hari.

Menjaga tutur kata sewaktu berbicara dengan emak amat penting. Baik dengan emak mentua mahupun emak sendiri. Agar tidak terluka di hati mereka. Walaupun anakku masih kecil, setiap kali dia tidur, aku mesti bercakap perlahan2 di telinganya supaya dia menjadi anak yang solehah dan mendengar kata.

Akhir kata, kepada semua kaum ibu diucapkan SELAMAT HARI IBU, TANPA IBU, SIAPALAH KITA....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan